Klimakterium, menopauza. Jaké jsou možnosti řešení příznaků přírodní cestou. Psychosomatika.

Přechod, menopauza. Stále více žen mě oslovuje s tímto tématem – v soukromých zprávách, konzultacích i přednáškách. Vnímám, že je to téma opomíjené, leč v životě ženy důležité. Klimakterium je nedílnou součástí života ženy. Je to období, kdy žena přechází z jedné etapy, fáze života do jiné. Z období plodnosti do období sklizně.

Důležitých mezníků v životě ženy je 5 – vlastní porod, první menstruace, první pohlavní styk, dále, když se sama žena stane matkou a menopauza. Tyto mezníky v životě ženy jsou velice důležité a to, jak je žena vnímá a prožívá, má vliv na kvalitu  jejího dalšího  života. Na to, jak vnímá samu sebe, sebe-láska, sebe-hodnota, sebe-vědomí, sebe-přijetí. A s tím jde ruku v ruce i kvalita vztahů.

Během přechodu se mnohé  v ženském těle mění a ne vždy jsou ženy se změnami v souladu. Hledají informace, ujištění, podporu, vysvětlení. Hledají cesty, jak řešit případné dyskomforty.

Pojďmě se nejdříve ujastnit pojmy – přechod, klimakterium, menopauza.

Klimakterium/přechod/ je období v životě ženy, kdy postupně vyhasíná funkce vaječníků – tvoří se méně a méně estrogenu, čímž může dojít k hormonální nerovnováze. Toto období může trvat 4 – 8 let. Příznaky u žen mohou být vyjádřeny s různou intenzitou.

Menoupaza – je termín poslední menstruace před klidovou fází. Průměrný věk nástupu menopauzy je 51 let. U žen před 45. rokem mluvíme o časné menopauze.

U některých žen probíhá přechod  zcela nepozorovaně, bez vedlejších příznaků. Někdy ženy pozorují postupně se prodlužující interval termínů menstruací. Vzpomínám na jednu ženu, které v této fázi přicházely měsíčky po třech měsících. Nazývala je kvartálníčky. Není nic vyjiměčného, že jsou měsíčky do těch posledních – menopauzy, pravidelné. Ženy mají pocit, jakoby skončily ze dne na den.

Období přechodu může být provázeno různě vyjádřenými příznaky spojených s nízkou produkcí estrogenů.  Tzv. klimakterický syndrom zažívá asi 80% žen. Změny v těle mohou mít dopady nejen na psychickou pohodu, ale i na fyzické zdraví žen.

  • návaly horka, noční pocení
  • poruchy nálady – nervozita, podrážděnost,deprese
  • potíže se spánkem
  • bušení srdce
  • bolesti kloubů
  • bolesti hlavy
  • přibývaní na váze
  • otoky
  • snížení sexuální touhy
  • suchost pochvy, snížená lubrikace při styku a s tím spojená bolest
  • menstruační poruchy – silná či slabá menstruace, nepravidelné krvácení
  • časté gynekologické záněty, výtoky

Snížení hladiny estrogenu má vliv i na metabolismus vápníku v těle, a tím i „řídnutí“ kostí a osteoporózu. Má vliv  na metabolismus chlesterolu a i v důsledku toho stoupá riziko kardiovaskulárních onemocnění. 

Může se objevit inkontinence – většinou v důsledku sestupu poševních stěn, popřípadě i dělohy.  V období přechodu dochází také k zastavení rozvoje prsní tkáně, ztrátě její pružnosti. Ženy pozorují zmenšování a ochabování prsů.

Jak komplexně řešit?

Z mého pohledu je třeba komplexní přístup. Neznám v tuto chvíli  zázračný lék ani bylinku, která by dokázala příznaky a projevy hormonálních změn zcela potlačit.  Věřím, že každá žena si může vybrat svoji cestu v souladu se sebou a podpořit samoozdravný proces ve svém těle.

  • Úprava  jídelníčku, jídelníček bohatý na fytoestrogeny
  • Pohybová aktivita, problematika pánevního dna
  • Aromaterapie
  • Bylinky – fytoestrogeny
  • Psychosomatika

 

1. Úprava jídelníčku

Hormonálni rovnováhu v období přechodu lze podpořit vhodnou skladbou jídelníčku,  nabízí se zvýšit příjem fytoestrogenů, aby se se podpořila hormonální rovnováha. Klinické studie potvrdily, že u některých žen trpících návaly horka v tomto období došlo při zařazení fytoestrogenů do jídelníčku k výraznému zlepšení.

Zdroje fytoestrogenů v potravě – sojové boby a výrobky ze soji, tempeh, lněné semínko, oves, ječmen, luštěniny, sezamové semínko, jablka, mrkev, granátové jablko, pšeničné klíčky, káva,  bourbon (sladová whisky), pivo, pupalkový olej, mateří kašička

Soja obsahuje z rostiln nejvíce fytoestrogenů. Přestože původně byla považována za super potravinu, skutečnost je taková, že soju dle některých zdrojů bychom raději moc jíst nemělivětšina soji na našem trhu je geneticky modifikovaná. Soja je na fytoesgtrogeny bohatá, jsou i jiné zdroje fytoestrogenů, jak jsem již zmínila výše.

I zde vidím prostor pro zelené potraviny. Jejich účinek je komplexní a tělu prospěšný.

2. Pohybová aktivita, problematika pánevního dna

Přirozený pohyb působí na naše tělo blahodárně na fyzické i psychické úrovni. Já v této souvislosti chci doporučit cvičení zaměřené na problematiku pánevního dna.

Kondice a funkčnost pánevního dna jde ruku v ruce s celým pohybovám systémem a má vliv i na funkci pánevních orgánů. V dnešní době více sedíme, jsme vystavení stresu a to má odraz i na našem pohybovém aparátu.

Co je pánevní dno?

Pánevní dno je poměrně složitá sruktura v oblasti pánevního východu, která je tvořena svaly několika skupin. Můžeme si ho představit  nálevku která tvoří vnitřní svěrače močové trubice, pochvy a zatahují konečník. Svaly pánevního dna se zapojují společně s bránicí a hlubokou břišní stěnou. I proto je důležité správné dýchání.

Pánevní dno tvoři i více povrchově uložené svaly hráze. Tyto svaly tvoří zevní svěrače močové trubice, pochvy a konečníku.

V souvislosti s přechodem dochází k poklesu produkce estrogenů v důsledku čehož dochází ke snížení kvality vaziva a povšechnému úbytku svalové hmoty. Což může být jedním z kamínků v mozaice pro vznik sestupu poševních stěn, dělohy či vznik inkontince.

Dle některých studií inkontinencí různého druhu během života trpí 30-50% žen. 50% – tedy každá druhá žena má s únikem moči či stolice během svého života zkušenost. Inkontinence je stigmatizující, limituje ženy společensky i v pohybových aktivitách. Je to téma, které ženy běžně nesdílí.

Ze své praxe mohu potvrdit, že ženy únik moči či jiné obtíže spojené se sestupem pohlavních orgánů většinou přiznávají až po cílených dotazech, či přichází pro opakované infekce močových cest.

Tímto vás vybízím, aby jste věnovaly pozornost svému pánevnímu dnu. Pro ženy, které raději cvičí, doporučuji Školu pánevního dna Renaty Sahani Skálové. Pro tanečnice – Loona dance. Obojí je ucelený koncept, který komplexně pracuje s pánenvím dnem na fyzické i psychické úrovni. Krom toho, že vám pravidelný pohyb zaměřený na problematiku pánenvího dna přinese profit v jeho lepší kondici a tím zlepšení celkového zdraví, pak i sdílení ve skupině žen je stejně léčivé.

 

 

3. Aromaterapie

Aromaterapie mě očarovala, jsem nadšená z její moci. Vnímám ji jako voňavou cestu ke zdraví. Esenciální oloje působí na fyzické i psychospirituální úrovni.

Eterické oleje velice ráda využívám ve své poradně. Míchám synergické směsi z eterických olejů na míru k masáži pro domácí užití. V souvislosti s přechodem a různě vyjádřenými obtížemi nejčastěji využívám šalvěj muškátovou, šalvěj lékařskou, geránium, citrusy.

Další vhodné eterické oleje: jasmín, růžové dřevo, muškátový oříšek, růže marocká, koriandr, heřmánek římský, cypřiš, nard

Směs na návaly horkosti 

Tato směs se mi osvědčila u žen, které mají počínající návaly horka, popřípadě noční pocení. Dle individuálních potřeb upravuji množství eterických olejů, popřípadě pozměním složení.

Šalvěj muškátová + Geránium +Citron +Šalvěj lékařská + rostlinný olej / kolik kapek eterických olejů, tolik ml rostlinného oleje/

Směs je určena k masáží celého těla, popřípadě potřít podbříšek, boky, hýždě, kostrč aspoň jednou denně, ideálně na vlhkou pokožku po sprše či koupeli.

 

4. Bylinky – zdroje fytoestrogenů

  • Šalvějový čaj – s výhodou konzumovat při nadměrném pocení
  • Ploštičník hroznatý – látky v něm obsažené působí jako fytoestrogeny, podporují hormonálí rovnováhu
  • Srdečník obecný – působí jako lehké anditdepresivum
  • Vitex jehněčí -upravuje nepravidelnou menstruace či menstruace se silným krvácením. Drmek také zmírňuje                           náladovost, úzkostné stavy, nespavost i přechodové obtíže
  • Angelika čínská – „ženská bylina“, podpora při léčbě myomů a reguluje hladinu ženských hormonů
  • Červený jetel – pro vysoký podíl fytoestrogenů je možností volby při klimakterických spojených
  •                           s nízkou hladinou estrogenů
  • Maca horská – deprese, anemie, unava, obtíže spojené s přechodem
  • Hloh peřenoklanný – v menopauze pomáhá při nočním pocení a snížením otoků

 

5.Psychosomatika

Klimakterium – přechod, je důležitou životní etapou ženy. Je to přechodová fáze, kdy se uzavírá období plodnosti. A jako každá životní etapa vybízí k rekapitulaci a uzavření témat. Projevy, které se objevují v souvisloti s přechodem poukazují na doposud otevřená témata spojená se sexualitou, intimitou, tělesností, porodem, aj.

Návaly horka, které ženu nekontrolovaně přepadají ve dne, někdy i v noci poukazují na „žhavou ženu“, většinou si ženy této své části nejsou vědomy. Možná se ženám doposud nepodařilo projevit  ohnivou milenku v celé její kráse. Tyto obtíže na ni upozorňují. Více vyjádřeným příznakem jsou i horké a suché sliznice. V příznacíh spojených s erotikou je obsaženo i poselství o nové kvalitě erotiky v nadcházejícím období.

Častější a nepravidelné krvácení může na jisté úrovni přestírat plodnost a zárověň může poukazovat, že ještě nebyl nalezen a přijat nový rytmus života.

Nespavost, podrážděnost může poukazovat na to, že žena doposud nepřijala novou roli, nedokázala se odpoutat od toho, co bylo dříve. Pocity neklidu a nervozity mohou také pramenit z toho,  co žena nestihla, co vše zmeškala. Může se dostavit i strach, který stejně jako u porodu, zvěstuje že žena přechází do nového světa.

Deprese – někdy jsou tak vystupňované, že ohrožují ženy i na životě. Deprese vyzívají k tomu, aby se ženy začaly zabývat tématy spojenými se smrtí a umíráním.

 

Co dodat závěrem? Kimakterium je nedílnou a důležitou součástí života žena. Věřím, že každá žena má ve své moci i toto období prožít v radosti s laskavostí k sobě.

 

 

 

Zdroj:

http://styl.instory.cz/952-klimakterium-a-menopauza-jaky-je-rozdil-a-jak-zvladnout-priznaky.html

https://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2015/04/05.pdf

https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2003/09/04.pdf

http://mynatureproduct.com/pouze-prirodni-estrogen-pomaha-zenam-udrzet-rovnovahu-menopauzy-bez-leku..html

http://mynatureproduct.com/co-to-jsou-fytoestrogeny-nebo-spravneji-isoflavonoidy…html

https://cs.medlicker.com/1044-fytoestrogeny

https://www.vitalia.cz/clanky/co-pomuze-v-menopauze-bylinky-nebo-hormony/

Uměni fyzioterapie – Pánevní dno, únor 2017

Valerie Ann Worwood: Voňavá lékárna, aromaterapie a éterické oleje

Marie Noe: Aromaterapie do kapsy

Margit a Ruediger Dahlke: Nemoc, jako řeč ženské duše

fotografie Pixabay

 

 

 

 

 

Komentáře