Estrogeny, xenoestrogeny – jak podpořit hormonální rovnováhu

Xenoestrogeny, estrogeny – jak podpořit hormonální rovnováhu

Čím více vím, znám a umím, tím více si vnímám, jak je naše hormonální rovnováha křehká a zranitelná. Mám více než 25 let medicínské praxe a stále mě tělo udivuje a překvapuje svoji jedinečností.

Hormony byl pro mě abstraktní pojem a cítila jsem velký respekt, tedy spíše obavy, že se TO nikdy pořádně nenaučím, včetně hormonální substituční terapie. Menstruační cyklus jsem si u zkoušek nechtěla vytáhnout. Zdál se mi příliš složitý a nepochopitelný. Zvláštní kapitolou pro mě byla hormonální léčba – dokonalá alchymie, které jsem nerozuměla, nebyla s ní v souladu a přemýšlela, zda by to šlo jinak.

Image: 0041870833, License: Rights managed, Birth control pills., Property Release: No or not aplicable, Model Release: No or not aplicable, Credit line: ., BSIP

Jak to zvládnout bez hormonů a pokud s hormony, tak cíleně a účelně. Tyto požadavky měly i některé ženy, které docházely do gynekologické ambulance. I to bylo pro mě motivem hledat přírodní preparáty. Tehdá jsem této problematice zdaleka tolik nerozuměla a neviděla souvislosti.

A pak přišla pro mě velká výzva. Oslovila mě Renata Sahani Skálová s nabídkou podílet se na vzdělávání lektorek Školy pánevního dna. S radostí jsem přijala, neb tento koncept, stejně jako Loona dance se mi líbí a rezonuje se mnou. A tak jsem se začala  více zabývat hormony, menstruačním cyklem a hormonální rovnováhou ženy. A stále nacházím další a další sovislosti. Hezky mi to zapadá. Činí mi velkou radost své znalosti předávat dále, ať už formou přednášek pro lektorky či veřejnost a s velkou radostí své znalosti úročím i ve své poradně. Našla jsem svoji cestu v souladu se sebou.

Estrogeny

Dnes vám představím jedny z hormonů, který se podílí na řízení menstruačního cyklu – Estrogeny,  jsou ženské pohlavní hormony, tvoří se především ve vaječnících, dále v kůře nadledvin, v tukové tkáni a v placentě. Patří ke steroidním hormonům, k jejich syntéze je třeba jako stavební kámen cholesterol, v kaskádě reakcí vznikají z androgenů /mužské pohlavní hormony/ působením enzymu aromatázy.

Hladina estrogenů u ženy během menstruačního cyklu kolísá, vrcholu dosahuje těsně před ovulací (kdy je jejich zdrojem hlavně dominantní folikul), menšího vrcholu pak uprostřed luteální fáze (ze žlutého tělíska).

Během cyklu podporují růst endometria (děložní sliznice) a jeho přípravě k uhnízdění oplodněného vajíčka, hlen v děložním hrdle kolem ovulace řídne (umožňuje průchod spermií). Pod vlivem estrogenů se mění  epitel v pochvě (zabezpečení kyselého pH), ovlivńují prsní tkáň. Tento výčet je jen ve zkratce – jen pro představu, jak ovlivňují ženské pohlavní orgány během menstruačního cyklu.

Jejich působení je mnohem širší – psychika, zvyšují libido, ovlivňují kostní tkáň, vodní a minerální hospodářství, metabolismus tuků a bílkovin, zasahují i do procesu srážení krve.

Co ovlivňuje hormonální rovnováhu? – Paleta je pestrá. Psychika, strava, pohyb, množství tělesného tuku, kondice a funkčnost pánevního dna, aj. a také XENOESTROGENY.

Xenoestrogeny

Xenoestrogeny jsou většinou syntetické látky, které svým působením napodobují estrogeny, ovlivňují receptory  pro estrogeny. Důsledkem jejich přítomnosti v organismu mohou být poruchy reprodukce, vznik polycystických vaječníků, podporu vzniku a růstu endometriózy, růst myomů,  vznik vrozených vývojových vad či zhoubných  nádorů.

Xenoestrogeny jsou endokrinní disruptory. Endokrinní disruptory (hormonálně aktivní narušitel, rozvraceč)  jsou označovány látky, případně směsi látek, které zasahují do normálních funkcí endokrinního systému a mohou tak ovlivňovat působení  hormonů tělu vlastních.

Které látky to jsou?

  • Látky přirozeně se vyskytující (např. fytoestrogeny),
  • Syntetické látky: průmyslová rozpouštědla nebo maziva a jejich vedlejší produkty (polychlorované bifenyly, polybromované bifenyly, dioxiny), plasty (např. bisfenol A), změkčovadla (např. DEHP)
  • Pesticidy: insekticidy (např. DDT), fungicidy (např. vinclozin),
  • Některé farmaceutické prostředky (diethylstilbesterol, hormonální antikoncepce, naproxen)

 

Kde se vyskytují?

  • Ve stravě – ovoce a zelenina ošetřené pesticidy, pesticidy se  hromadí v rybách, v hospodářských zvířatech a

drůběži  chované ve velkochovech, v mléce od březích dojnic,

  •  Ve vnějším prostředí a domácnosti – prací prášky a aviváže, šampony, kondicionery, kosmetika

obsahující parabeny a fenoxyetanol,  dětské hračky z plastu,  deodoranty, osvěžovače vzduchu, spreje

na vlasy, opalovací krémy, konzervanty, plechovky na potraviny

  •    Syntetické hormony –  hormonální antikoncepce, hormonální substituční terapie

Působení xenoestrogenů také zvyšuje:  obezita, nedostatečná funkce jater, narušení střevní mikroflory a s tím spojené přemnožení patogenních mikroorganismů, nedostatek vitamínů a minerálů ( hořčíku, antioxidantů, vitamíny B6 a C)

Více estrogenů podporuje citlivost tukové tkáně, zvýšené množství tuku vede k vyšší produkci estrogenu a tím k dalšímu ukládání tuků. Začarovaný kruh směřující k obezitě, problémům s krevními cukry, zvýšenou hladinou krevních tuků a vysokého tlaku a celkové problémy s metabolismem (Syndrome X – Metabolický syndrom).

U mužů mohou estrogeny podporovat aktivity aromatázy, enzymu který je zodpovědný za syntézu estrogenu z androgenů – mužských hormonů. To ovlivňuje další tělesné funkce: snížení spermatogeneze, pokles hladiny testosteronu, degenerativní změny tkáně varlat, sexuální dysfunkce,…

Samostatnou kapitolou xenoestrogenů jsou fytoestrogeny

Slovo fytoestrogen pochází z řečtiny, kde slovo “fyto (z řeckého phyto)” znamená rostlinu a “estrogen” je ženský pohlavní hormon.

Řadíme je do skupiny takzvaných neendokrinních estrogenů, protože nejsou tvořeny v našem těle, ale přijímáme je v jídle, které jíme.

Soja obsahuje z rostiln nejvíce fytoestrogenů. Přestože původně byla považována za super potravinu, skutečnost je taková, že sóju bychom raději moc jíst neměli – zvláště pak děti, ženy ve fertilním věku a muži.

Geneticky upravená (modifikovaná) soja se hojně používá jako krmivo pro zvířata (a jejich maso pak jíte), což může představovat problém. I na našem trhu je většina soji geneticky modifikovaná.

S výhodou je konzumovat soju fermentovanou, která funguje ve střevě jako skvělé probiotikum.

Doporučuji vyřadit sojové mléko, sójové bílkoviny a většinu ostatních forem sóji z vašeho jídelníčku.

Jedinou výjimkou je sojový tempeh, což je fermentovaný sójový produkt, který má řadu pozitivních účinků na lidské zdraví.

Pro ženy před menopauzou a v menopauze je  konzumace fytoestrogenů  přínosná. Jsou i jiné zdroje, nežli soja.

Zdroje fytoestrogenů – sojové boby a výrobky ze sóji, tempeh, lněné semínko, oves, ječmen, luštěniny, sezamové semínko, Vojtěška (tolice vojtěška), jablka, mrkev,  granátové jablko, pšeničné klíčky, káva, kořen lékořice, chmel, bourbon (sladová whisky), pivo, jetel luční, eterický olej ze šalvěje muškátové, aj.

Nabízí se otázka, co s tím?

1. Snížit množství přijímaných xenoestrogenů z vnějšího prostředí: Žijeme v době estrogenové dominance, z toho důvodu je důležité si toto uvědomit a v rámci možností eliminovat ve svém životě jejich zdroje – úpravou stravy, životního stylu

2.Omezit konzumaci fytoestrogenů: Vyřadit soju, ovesné vločky, fazole, pivo, omezit kávu a alkohol. Další zdroje jsem zmínila výše.

3.Snížit množství tělesného tuku.

4.Podpořit eliminaci estrogenů z těla: V lidském těle je poměrně náročný a složitý systém odbourávání a vylučování nadbytečného množství estrogenů. K tomu je třeba, aby opotímálně fungovala střeva, játra a byl zajištěn dostatečný příjem mikroelementů ( vit. B6, C, Mg a antioxidantů). Pokud tomu tak není, pak k eliminaci těchto látek dochází způsobem toxickým pro tělo. Dochází k tomu, že již odbourané estrogeny se budou  znovu syntetizovat a vracet zpět do těla.

5. Nedílnou součástí je i pohybová aktivita a eliminace stresu. 

Zde chci i zmínit rostliny a potraviny s anti-estrogenním efektem

Patří mezi ně například: Brukvovitá zelenina ( zelí, kapusta, kadeřávek, květák, brokolice) a kedluben, citrusové plody, potrava bohatá na Omega-3 tuky (lněný a konopný olej), tučné ryby lovené ve volné přírodě (např. losos pěstovaný v sádkách a krmených průmyslově má podstatně nižší množství Omega-3 tuků), biomléko, máslo a zrající sýry – vyrobené ze skotu krmeného trávou, kurkuma, ořechy, aj.

Zelené potraviny a podpora hormonální rovnováhy

Zelené potraviny – ječmen a chlorellu GW jsem „znovuobjevila“ před více než rokem, od té doby jsem pravidelným jedlíkem a jsem nadšená z jejich působení nejen na mé zdraví.

Jejich účinek a působení na lidský organismus je komplexní. To znamená, že tělo čistí, hojí jeho záněty, podporují obnovu normální střevní mikroflory. Zelené potraviny zárověň sytí i čistí. Svým složením jsou nejblíže přirozené racionální stravě. Organismus zbavují toxických látek, nežádoucích balastů a usazenin. Zelené potraviny jsou přirozeným zdrojem antioxidantů, působí jako adaptogeny.

Zelené potraviny dodávají tělu vše potřebné pro správnou funkci organismu, jednotlivých orgánů a imunitního systému. Podporují hormonální rovnováhu. Zelené potraviny jsou prebiotika a ve střevě působí přirozeně probioticky.

Zelené potraviny dodávají tělu základní stavební kameny, které jsou důležité pro správnou funkci našeho těla – vitamíny, minerály, stopové prvky, antioxidanty, aminokyseliny ( i esenciální), nukleové kyseliny, nenasycené mastné kyseliny, enzymy, chlorofyl a několik zcela unikátních látek.

Z mého pohledu jsou zelené potraviny a jejich pravidelná konzumace skvělou volbou i v souvislosti s nastolením hormonální rovnováhy u žen, můžů i dětí.

Co říci závěrem?

Hormonální rovnováha ženy je velice křehká a snadno ovlivnitelná je spjata s menstruačním cyklem i tím, jak žena žije.  Každá žena má možnost obnovit tuto hormonální rovnováhu v souladu se sebou.

Zdroje:

http://lekarske.slovniky.cz/lexikon-pojem/xenoestrogeny

https://cs.wikipedia.org/wiki/Endokrinn%C3%AD_disruptory

http://www.nasytsvoudusi.cz/2014/04/je-epidemie-estrogenove-dominance_17.html?spref=fb

https://cs.medlicker.com/1044-fytoestrogeny

http://bruxy.regnet.cz/web/fitness/CZ/anti-estrogenni-dieta/

https://www.celostnimedicina.cz/lneny-olej.htm

fota – pixabay

https://streetgame.cz/zensky-menstruacni-cyklus/

 

Komentáře